چرا چنين شتاب زده!


بسم الله الرحمن الرحيم


آيا آدم هاي شتاب زده رو ديده ايد؟


خود شما چي؟


شتابزدگي رو با سرعت داشتن و کاري را سريع و در عين حال با دقت و درست انجام دادن اشتباه نگيريم. در حديث جنود و لشکريان عقل و جهل که از امام صادق عليه السلام گزارش شده است؛ شتاب زدگي؛بي ثباتي و بي قراري از سپاه جهل و بي خردي ؛ وقار و تاني و ثبات داشتن از سپاهيان انديشه و خرد شمرده شده است.


بسياري از آدم هاي شتاب زده خود را زرنگ و با هوش تلقي مي کنند. در حالي که آدم هاي شتاب زده معمولا در درون خويش نوعي اضطراب و حس بي قراري و ترس از دست دادن يا به دست نيافتن و نرسيدن دارند.


همواره کار در حال جريان را جدي نمي گيرند و همواره فکر مي کنند کار و لحظه طلايي و ارزشمند در زمان و لحظات پسين است.!


شتاب زدگي در بيشتر امور ناپسند و از منطق صحيح و انديشه و خرد برخوردار نيست و در ميعادگاه عشق و محبت و گفتگو با محبوب و نماز گزاري که هيچ توجيهي ندارد.


آدم شتاب زده نيامده مي خواهد برود و جالب اين که دوست دارد با دست پر و سرشار از توجه محبوب نيز باشد.


زهي توهم باطل زهي خيال محال!      


همين که گفت : الله اکبر، گويي دکمه اسپيدspeedمغزش را روي دور تند کليک کرده اند. خودش هم نمي فهمد چه مي گويد و چه مي کند! آدم ياد کلاس هاي تندخواني مي افتد و متني که يک دانش آموز مدرسه مي خواند.


واقعا با اين شتاب و دور تند نماز را تمام کرديم! حالا قرار است بعد از نماز چه سود و منفعت مهمي را به دست بياوريم يا از دست بدهيم؟! نماز هم با صداي بلندي که البته بر گوش اين شتاب زده عجول کارگر نيست مي گويد: عزيزم يواش تر بيا پايين با هم بريم.!


در گفتار پيشين آواي زندگي گفتيم فضاسازي براي دستيابي به حضور ذهن و رهايي از حواس پرتي در نماز بايد تغييراتي ايجاد کنيم .


- تغييراتي در محيط اقامه نماز


- و تغييراتي در کيفيت نماز خواندن خودمان


شتاب زدگي يک اعتياد است


يکي از آداب بسيار نيکو و قابل توجه و کاربردي براي ترک اين اعتياد که نقش مهمي در پيدايش حضور قلب دارد رعايت ترتيل در خواندن حمد و سوره و ديگر واژه ها و کلمات نماز است.


ترتيل يعني حمد و سوره و ذکرهاي رکوع و سجده و قنوت و تشهد و سلام را شمرده و آرام و با ترتيب بخوانيم. واژه ها واضح و روشن گفته شود. هجا و آواهاي کلمات معلوم باشد. خلاصه کلمات جويده و گنگ و مبهم ادا نشود.


رعايت ترتيل علاوه بر زيبايي در قرائت نماز از امور مستحب به شمارآمده است.حضرت علامه طباطبايي در تفسير آيه سوره مزمل که مي فرمايد: و رتل القرآن ترتيلاً ؛ترتيل قرائت را همان حمد و سوره نماز دانسته اند.


از برخي روايات برداشت مي شود در معناي ترتيل توجه به درستي لفظ و کلمات و مفهوم و محتواي آن هر دو با هم مورد توجه است.


از همين نماز پيش رو مي توانيم تمرين کنيم


ابتدا از نمازهاي صبح شروع کنيم که هم کوتاه تر است و هم بايد بلند خوانده شود


يادآوري اين نکته لازم است که منظور ما از ترتيل ااما همان روشي که در قرائت قرآن از قاريان در قرائت هاي جزء خواني ماه مبارک رمضان مشاهده کرده ايم نيست.


منظور آن است که کلمات را شمرده،آرام،و پشت سرهم بخوانيم و در حد توان به معناي آن توجه کنيم!


اين چنين موسمي عجب باشد


که ببندند ميکده به شتاب


طريق عشق پرآشوب و فتنه است اي دل


بيفتد آن که در اين راه با شتاب رود


(ديوان حافظ)


سيد 17-9-98


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Tina تایل چرمی بر قله ی شکوه غرق در آرامش دانلود فروش,مقالات,پاورپینت,کارآموزی,تحقیق,پایان نامه,روز ایران جزوه تئوری مدیریت آمادگی مدیریت دانشگاه آزاد چکاوک پرواز Christine ««راهــــــــــــ شـــــــــیـــعــــه»»